Myślisz, że reklamowałaś już wszystko? U nas dowiesz się, na jakiej podstawie reklamować usługę fryzjerską lub kosmetyczną

Reklamujemy usługi

Ile razy płakałaś po nieudanej wizycie u fryzjera lub kosmetyczki? Ile razy mówiłaś, proszę podciąć tylko 3 centymetry, a wychodziło 30? Po takiej wizycie nie miałaś już dobrego humoru, ani pieniędzy w portfelu. Włosów Ci nie zwrócimy, ale pomożemy odzyskać pieniądze!

Podstawa prawna: ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.).

fryzjer, reklamacja

Usługa fryzjerska, usługa kosmetyczna, pralnia, naprawa samochodu, to inaczej umowy o dzieło, nawet jeśli nazywane są umowami zlecenia. Zawieramy je w celu wykonania konkretnej usługi. W przypadku takich usług istotne jest osiągnięcie rezultatu, czyli: obcięcie włosów zgodnie z ustaleniami z fryzjerem, wyczyszczenie płaszcza, czy wymiana instalacji w samochodzie.

Od 25 grudnia 2014 r. wszystkie umowy o dzieło możemy reklamować z tytułu rękojmi.

Co w takiej reklamacji jest najważniejsze

  1. wykonawca dzieła ponosi odpowiedzialność, jeżeli wada dzieła zostanie stwierdzona przed upływem 2 lat od wydania dzieła,
  2. obowiązuje zasada jednokrotnej naprawy lub wymiany – jeżeli rzecz była już raz naprawiana lub wymieniana (przy dziełach mówimy raczej o poprawie dzieła), konsument może odstąpić od umowy (o ile wada jest istotna),
  3. przedsiębiorca, gdy zażądamy poprawy dzieła lub obniżymy cenę, ma obowiązek ustosunkowania się do reklamacji w terminie 14 dni – jeżeli nie zachowa terminu, reklamację należy uznać za uzasadnioną,
  4. przedsiębiorca ponosi koszty załatwienia reklamacji (przy demontażu i ponownym montażu do wysokości wartości dzieła).

O czym należy pamiętać przed wizytą w salonie

Reklamować usługę kosmetyczną, czy fryzjerską możemy zawsze wtedy, gdy efekt pracy fryzjera/kosmetyczki jest odmienny, niż to o co prosiliśmy, np. włosy zostały zbyt krótko obcięte, farba jest zbyt jasna lub ciemna, paznokcie są źle pomalowane.

Nie możemy reklamować takiej usługi, jeśli dałyśmy fryzjerowi/kosmetyczce wolną rękę.

Nie możemy także zareklamować usługi, jeśli fryzjer/kosmetyczka wykonała nasze zalecenia, ale efekt końcowy nam się nie podoba.

Nie taki salon urody straszny, czyli co powinnyśmy zrobić jeśli nie jesteśmy zadowolone z usługi fryzjerskiej czy kosmetycznej?

Po pierwsze – zapłacić. Zgodnie z obowiązującym prawem klient zakładu np. kosmetycznego nie może uchylać się od obowiązku uiszczenia zapłaty za wykonaną usługę.

Po drugie – znajdźmy świadka naszej rozmowy. Jeśli odwiedzasz fryzjera/kosmetyczkę po raz pierwszy zrób to z Mamą lub przyjaciółką, której wcześniej powiesz, jakie masz zamiary i która będzie słyszała waszą rozmowę z fryzjerem/kosmetyczką już po wykonaniu usługi.

Po trzecie – usługę możemy reklamować od razu po jej wykonaniu, jednak lepiej zrobić to pisemnie. Pismo możemy wysłać, nie musimy składać go osobiście. Fryzjer/kosmetyczka ma obowiązek przyjąć naszą reklamację. Jeśli będzie odmawiała jej przyjęcia, dobrze mieć przy sobie świadka, który to potwierdzi. W treści pisma reklamacyjnego powinnyśmy wskazać, co fryzjer/kosmetyczka zrobiła źle, np. umówiliśmy się z fryzjerem na obcięcie włosów do ramion, a on skrócił nam włosy aż do ucha. Tak jak w przypadku innych reklamacji, musimy wskazać swoje żądanie:

  1. żądanie wykonania poprawki (na koszt usługodawcy) – wyznaczamy w tym celu odpowiedni termin, w którym fryzjer/kosmetyczka zobowiąże się dokonać niezbędnych poprawek;
  2. żądanie zwrotu kosztów usługi – jeżeli wady są istotne. To jednak trudno wyegzekwować;
  3. żądanie zwrotu części kwoty.

Wyznaczmy również termin, w którym żądanie ma być spełnione np. 14 dni.

No dobrze, ale jak to ugryźć

Dużo tego prawda? Nie martwcie się, oto przykład:

Reklamacja towaru z rękojmi na podstawie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.).

Przedmiotem reklamacji jest: usługa fryzjerska

Wady usługi polegają na: 2 listopada 2015 r., podczas wykonywania usługi fryzjerskiej, poprosiłam fryzjera o obcięcie końcówek. Niestety, fryzjer, zamiast umówionych 6 centymetrów, skrócił mi włosy o 20 centymetrów.

Na podstawie rękojmi z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (tekst jednolity Dz. U. z 2014 r., poz. 121 ze zm.), w terminie 2 tygodni od dostarczenia niniejszego oświadczenia żądam: zwrotu 70 % zapłaconej ceny, ze względu na fakt, że usługa nie została wykonana zgodnie z umową.

włosy, ryzjer, reklamacja, koczek na głowie

Mam nadzieję, że wizyty w polecanych salonach fryzjerskich lub kosmetycznych, od dziś, nie będą Wam straszne. A jeśli macie jakieś reklamacyjne problemy, śmiało piszcie o nich w komentarzach, na pewno coś wymyślimy.

Reklamy

14 thoughts

  1. Ja trochę nie na temat, ale może będziesz wiedziała ile mam czasu od odwłania się od odrzuconej reklamacji. Chodzi mi o to, że nie przyjeli moich butów w ramach reklamacji (wymyślili jakiś beznadziejny powód, z którym się nie zgadzam) i chciałabym się odwołać ile mam czasu od momentu ich decyzji.

    Polubienie

    1. Hej Aga, nie musisz się spieszyć, ani martwić o terminy. Odwołanie możesz złożyć w każdym czasie :)
      Ale mam do Ciebie pytanie? Nie przyjęli od Ciebie butów do reklamacji, czy odrzucili reklamację? Sklep nie ma prawa nie przyjąć reklamacji, jeśli tak się stało, skorzystaj z jednego z wpisów: jak reklamować skutecznie i napisz własną reklamację, którą razem z butami możesz wysłać pocztą. Chętnie Ci w tym pomożemy. :)

      Polubienie

      1. Super wiadomość! Odrzucili buty reklamacyjne, podając taki powód: Zbadanie obuwia metodą organoleptyczna wykazało w w obu półparach zmiany wynikające z nieprawidłowego dopasowania obuwia do długości stopy użytkownika. Co jest nie prawdą, bo razem ze sprzedawcą sprawdzaliśmy czy obuwie jest dobrze dopasowane. Buty kupiłam rok temu, i za dużo w nich nie pochodziłam, bo okres jesienno/ deszczowy trwa dość krótko. Dokładnie chodzi o HUNTER, które niewiadomego mi powodu mają pęknięcie na przodzie, gdzie ze spokojem dostanie się woda :(

        Polubienie

  2. Ok, to spróbujmy napisać odwołanie. Wydaje mi się, że mogą je odrzucić, ale tym też nie będziemy się martwić, bo jesteśmy zaprawione w bojach, co więcej nie mamy na swoim koncie żadnej porażki! ;) Kupowałaś online, czy stacjonarnie? Płaciłaś za przesyłkę? Wyślij mi swój adres mailowy, będę chciała wysłać Ci tam wzór odwołania do uzupełnienia. Będziesz mogła mi go odesłać do sprawdzenia, a jeśli będziesz pewna, że wszystko jest ok, możesz im wysłać/zanieść odwołanie. Buty masz Ty czy sklep? Mieszkasz w okolicy sklepu, czy będziesz wysyłała wszystko pocztą? Pytam, bo sklep musi oddać Ci pieniądze za wysyłkę – reklamacja w prawie polskim jest bezpłatna, nie może wiązać się z dodatkowymi kosztami.

    Polubienie

  3. Jesteś kochana!!!
    Kupowałam stacjonarnie ale płaciłam kartą. Odbierałam buty w sklepie po nieudanej reklamacji. Tak więc, mam je u siebie w domu. Będę ogromnie wdzięczna, za pomoc. Naprawdę dbałam o te buty jak żadne inne a tu taki psikus.
    Wiesz czego nie rozumiem, jak mieszkałam w Niemczech tam z reklmacją, zwrotem nigdy nie było problemu, tylko tutaj u nas w Polsce zawsze mają jakiś aleee, lub krzywo się na Ciebie patrzą.
    Mój email: sloma.agnieszkaa@gmail.com– Będę ogromnie wdzięczna, za pomoc!

    Polubienie

    1. Agnieszka, skieruj sprawę do Państwowej Inspekcji Handlowej – http://poznan.wiih.gov.pl/cms/?do-pobrania,20 (pobierz medjacje.doc-NOWY) możesz uzupełnić sama i przesłać mi, to sprawdzę, a możesz udać się do PIHu i uzupełnić z pracownikiem. Wniosek możesz wysłac pocztą lub skanem, nie musisz osobiście. Jedyne o co Cię proszę, to nie poddawaj się. Ja właśnie niedawno, po upływie roku, dostałam zwrot 1000 zł za reklamowany sprzęt. Także warto walczyć do końca! P.S. jeśli PIH niewiele da, też się nie martw, pójdziemy dalej. :)

      Polubienie

  4. Witam, chetnie dowiedzialabym sie jak zareklamowac usluge kosmetyczna.
    Dokladniej informujac, bylam na laserowym usowaniu owlosienia, ktore nie daly jakichkolwiek rezultatow, natomiast na swojej stronie gwarantuja efekt juz po pierwszym razie.

    Za wszelkie mozliwe informacje bede bardzo wdzieczna.
    Z powazaniem

    Polubienie

    1. Wszystkie informacje dotyczącego tego, jak sformułować pismo reklamacyjne i jakie warunki należy spełnić są wskazane w tekście :) Wystarczy zamienić „usługa fryzjerska” na „usługa kosmetyczna” i wszystko powinno być jasne :) Pozdrawiamy M&M

      Polubienie

  5. Cześć, złożyłam reklamację u fryzjera, odrzucili ją dając powody : 1. reklamacja złożona po zbyt długim czasie (6 tygodni) 2. nie stwierdzili, że usługa została wykonana nieprawidłowo. Wysłałam im zdjęcia sprzed koloryzacji i tydzien po to stwierdzili ze s,ą niejednoznaczne….
    Czy mogą mi Państwo omóc w napisaniu odwołania?

    Polubienie

    1. hej Kasiu, wydaje mi się, że pisanie odwołania będzie raczej bezcelowe. Wydaje mi się, że cokolwiek byśmy tam nie zawarli i tak podtrzymają decyzję. Proponuję skierować sprawię do Inspekcji Handlowej w Twoim mieście: czyli krok drugi z tego wpisu: https://drugipokojnaprawo.wordpress.com/2017/06/30/gdzie-zglosic-sie-z-pomoca-gdy-sklep-odrzuci-reklamacje/
      Możesz skorzystać także z pomocy Rzecznika Konsumenta.
      Pozdrawiamy M&M

      Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s