Jak oszukują Cię sprzedawcy przy rozpatrywaniu reklamacji?

Niektórzy z nas kupują masę książek, inni ciuchy, a jeszcze inni swoje ciężko zarobione miliony wydają na gadżety lub elektronikę. Nie każdy jednak wie, co zrobić gdy owe rzeczy się popsują, a sprzedawca nie uzna reklamacji, zalewając nas bełkotliwie napisanym pismem. Dlatego dziś pokażę Wam, których wyrażeń nie tylko nie musicie się bać, ale bardzo szybko możecie je obalić, wysyłając krótkie odwołanie do sprzedawcy.

reklamacje.jpg

1. Sprzedawca w swojej odpowiedzi na reklamację nie odnosi się do Twojego żądania – inaczej mówiąc:

  • prosiłeś o wymianę produktu na nowy, a sprzedawca  naprawia towar
  • prosiłeś o wymianę, a sprzedawca odpisuje, że nie może zwrócić Ci pieniędzy

Co możesz zrobić zostając z naprawionym towarem, którego wcale nie chciałeś lub z odrzuconą reklamacją, która zupełnie nie odniosła się do Twojego żądania? Możesz napisać pismo, w którym wskażesz sprzedawcy, że:

Zgodnie z treścią art. 5615 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z  2016 r. poz. 380 tekst jednolity) – jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.

Tym samym sprzedawca musi wymienić Twój towar na nowy, ponieważ nie dotrzymał ustawowego terminu, w jakim powinien ustosunkować się do Twojego żądania.

2. Sprzedawca używa zwrotów: nie stwierdzam wad technologicznych, materiałowych, błędów konstrukcyjnych, produkt nie posiada ukrytych wad fabrycznych itp.

Wówczas w odwołaniu możemy wskazać, że:

Odpowiedź na reklamację nie powinna osadzać się wyłącznie na poszukiwaniu ukrytych wad fabrycznych w towarze. Tym samym sprzedawca wskazuje, że  reklamacja nie będzie uznana jeśli towar nie jest nowy (praktycznie nieużywany) i nie posiada wad ukrytych. Takie działania reklamacyjne zostały wpisane na listę klauzul niedozwolonych Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta 19.09.2011 r., numer wpisu 2536 – „Reklamacji podlegają jedynie wady ukryte powstałe z winy producenta w towarze niezużytym”.

3. Zmiany użytkowo-mechaniczne, uszkodzenie mechaniczne, nie są podstawą do roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową, czyli nie są podstawą do reklamacji.

Taka fraza również jest klauzulą niedozwoloną wpisaną na listę klauzul niedozwolonych Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta – numer wpisu 2537, data wpisu 19.09.2011 r.

Reklamacji nie podlega (…) towar posiadający uszkodzenia mechaniczne

A więc sprzedawca nie ma prawa jej użyć, jako odpowiedzi na zgłoszenie reklamacyjne.

4. Wada jest naturalną konsekwencją użytkowania produktu.

Nie ma czegoś takiego jak naturalna konsekwencja użytkowania produktu. Dlatego śmiało możemy napisać pismo, w którym zawrzemy te dwa akapity:

Niezgodność towaru występowała w chwili wydania, a było nią zastosowanie nieodpowiednich materiałów, które w skutek użytkowania zgodnie z celem umowy straciły swoją skuteczność.

Poprzez odpowiedź – naturalna konsekwencja użytkowania produktu – sprzedawca nie zwolnił się z odpowiedzialności, gdyż nie udowodnił, że towar w chwili wydania był zgodny z umową.

Jeśli chcielibyście napisać dłuższe odwołanie, zajrzyjcie do TEGO lub TEGO wpisu.

5. Wada powstała po upływie roku.

Art. 5562 Kodeksu cywilnego odnosi się do faktu, że:

Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na klienta lub wynikły z przyczyny tkwiącej w sprzedanym produkcie w tej samej chwili. Jeżeli klientem jest konsument, a wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania sprzedanego produktu, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na klienta.

Oznacza to, że jeśli wada powstała w ciągu roku od daty zakupu, to domniemywa się, że istniała już w chwili zakupu. Jednak okres rękojmi trwa dwa lata, tak więc sprzedawca nie może uchylać się od odpowiedzialności tylko dlatego, że nie ma już domniemania istnienia wady w chwili zakupu. Zarówno sprzedawca, jak i konsument są w stanie określić przyczynę istnienia wady nawet po upływie roku. Jeśli sprzedawca wymaga od kupującego udowodnienia zasadności wady, to konsument, jeśli nie chce oceniać tego samodzielnie, może zwrócić się do rzeczoznawcy. O tym, jak może Wam pomóc rzeczoznawca przeczytacie TUTAJ.

Zatem jeśli Twoja reklamacja utknęła w miejscu, a nie jesteś pewien, czy warto złożyć odwołanie, to mamy nadzieję, że teraz już wiesz, że niemal zawsze warto to zrobić!

Podoba Ci się to, co robimy? Będzie nam bardzo miło, jeśli polubisz nasz fanpage na Facebooku, o TUTAJ.

Reklamy

10 thoughts

  1. Dzień dobry,
    a co jeśli to własnie rzeczoznawca użył takich sformułowań w swojej opinii dołączonej do odpowiedzi reklamacyjnej. np. Reklamacji nie podlega (…) towar posiadający uszkodzenia mechaniczne itp. ???? czy jemu tez nie wolno używać takich sformułowań? odpowiedź sprzedawcy była krótka reklamacja oddalona, torebkę oddano do niezależnego rzeczoznawcy na podstawie jego opinii reklamacje uznano za niezasadną. Opinia rzeczoznawcy jest nielogiczna, z błędną podstawą prawną, co chcę podnieść ale interesuje mnie czy w sfojej opinii może użyć sformułowań dot. normalnej konsekwencji użycia, zmian użytkowo-mechanicznych. Pozdrawiam i proszę o odpowiedź.

    Polubienie

    1. Proszę sprawdzić na stronie WIIH czy faktycznie jest to niezależny rzeczoznawca, czy jednak taki współpracujący z firmą. Firmy często mają swoich specajalistów ds. oceny towaru lub „rzeczoznawców” piszących opinie na ich polecenie.

      Polubienie

  2. Dołączyłam do vrona niezadowolonych klientów rtv euro agd. Kupilam opiekacz do kanapek zamawiajac go w sklepie internetowym z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Po przywiezieniu opoekacza do domu i rozpakowaniu go, okazało sie, ze wewnatrz są odpryski emalii. Zlozylam reklamacje z ządaniem wymiany na nowy nirzwlocznie, czyli w poniedziałek (w piątek miał miejsce zakup). Dzisiaj otrzymalam odpowiedz o odrzuceniu reklamacji, ponieważ nie występuje niezgodność z umową a sprzet był niewlasciwie uzytkowany. Śęk w tym, ze sprzet użytkowany nie był. Co mogę teraz z tym zrobić? Słyszalam, ze rtv euro agd to wyjątkowo oporny przeciwnik

    Polubienie

    1. Jeśli kupujesz coś przez internet masz 14 dni na zwrot tej rzeczy nie podając przyczyny, mogłaś po prostu zwrócić opiekacz, a nie go reklamować. Sprawdź, może nie minął jeszcze ten 14 dniowy termin. Jeśli minął, zwróć się z wnioskiem o mediację do Inspekcji Handlowej. :)

      Polubienie

  3. No niestety, oddaliśmy do reklamacji, dopiero potem pomyslelismy ze lepiej było go zwrócic. Najsmieszniejszy jest wniosek rtv euro agd, ze odprysk powstal w wyniku niewlasciwego używania. Opiekacz został tylko rozpakowany, wiec nie wiem gdzie oni dopatrzyli sie czegos takiego. Wtej chwili muz nie da sie zwrocic towaru bo 14 dni minęło. Czy jest sens odwoływac sie od decyzji odmownej? Nie wiem tez czy jesli bede sie odwolywac, zbuerac sprzet ze sklepu?

    Polubienie

  4. Byliśmy u Rzecznika Konsumentów i skierowala od razu pismo do nich. Wiem, ze jest skuteczna, bo kiedys poradziła sobie w bardzo skomplikowanej sprawie. Też mówila, ze sprzętu nie należy brac. Dziekuję za radę

    Polubione przez 1 osoba

  5. Troche belkot. Mechaniczna usterka nie jest podstawa do odrzucenia reklamacji ?? To jakurwe kabel od sluchawek to misza mi przyjac ? A jak wina w tym sprzedawcy czy producenta ze urwalem kabel ?

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s