Gdzie zgłosić się z pomocą, gdy sklep odrzuci reklamację?

Sklep odrzucił Waszą reklamację i nie wiecie co robić? Dobrze trafiliście. W kilku krokach postaramy się pokazać Wam co możecie teraz zrobić, by odzyskać pieniądze za reklamowaną rzecz.

Pomoc w reklamacji.jpg

KROK 1 – sprawdźcie czy daną rzecz reklamowaliście z rękojmi, czy z gwarancji?

Po pierwsze upewnijcie się, że reklamacja, którą złożyliście była reklamacją z rękojmi, nie z gwarancji. O różnicach reklamacji z rękojmi od reklamacji z gwarancji przeczytasz TUTAJ.

Jeśli okazało się, że złożyliście reklamację z gwarancji, złóżcie kolejną reklamację – tym razem z rękojmi, o tym jak to zrobić dowiecie się TUTAJ

KROK 2 – co zrobić, gdy Wasza reklamacja została odrzucona?

Sytuacja 1:

Wasza reklamacja została odrzucona i sklep nie wyraził zgody na udział w postępowaniu prowadzącego do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu z konsumentem, możecie napisać swoje odwołanie.
Przykład takiego odwołania znajdziecie TUTAJ

Sytuacja 2:

Wasza reklamacja została odrzucona, jednak sklep wyraził zgodę na udział w postępowaniu prowadzącym do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu z konsumentem.

Wówczas możecie zgłosić się do kilku pomocnych instytucji:

  • Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej

Składa się tu wniosek o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporów konsumenckich. Można go pobrać ze strony WIIH w Waszym mieście i uzupełnić samemu lub na miejscu z pomocą pracownika Inspekcji Handlowej.

To szybsza opcja niż kontakt z Rzecznikiem Konsumenta, często na spotkania z Rzecznikiem czeka się kilka tygodni, w przypadku Inspekcji po prostu dostarczamy wniosek. Można go dostarczyć pocztą elektroniczną, pocztą tradycyjną lub osobiście.

  • Rzecznik Konsumenta

To kolejna opcja pomocy w przypadku problemów z reklamacją. Rzecznik Konsumenta przyjmuje zgłoszenia zarówno osobiście (zazwyczaj w budynku starostwa powiatowego lub urzędu miasta), jak i telefonicznie, z tym, że większości przypadków potrzebna jest wizyta osobista, na którą czasem czeka się dość długo.

  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta

Prowadzi on infolinie konsumencką. Możecie tam zadzwonić i rozwiać Wasze wątpliwości prawne co do dalszego postępowania z Waszą reklamacją. Od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18, pod numerem: 801 440 220/ 22 290 89 16 wykwalifikowani prawnicy odpowiedzą na Wasze pytania.

  • Europejskie Centrum Konsumenckie (skarga transgraniczna)

Ten punkt, to dalsze postępowanie w przypadku sklepów, które swoją siedzibę mają poza granicami kraju (np. w przypadku reklamacji rzeczy zakupionych na portalu internetowym Zalando, który swoją siedzibę ma w Niemczech).

Więcej informacji o skardze transgranicznej przeczytacie TUTAJ

Krok 3 – odwołanie lub postępowanie prowadzące do pozasądowego rozstrzygnięcia sporu z konsumentem nie odniosło rezultatu

Wówczas zostaje Wam jedynie postępowanie na drodze cywilnej. Co za tym idzie, samemu lub z pomocą Rzecznika Konsumentów musicie wypełnić pozew sądowy.

Jeśli zdecydujecie się na opcję samodzielną w tym wpisie znajdziecie instrukcje, jak zrobić to poprawnie.

W razie pytań – piszcie, pomożemy!

A jeśli podoba Wam się to, co robimy, będzie nam bardzo miło, jeśli polubicie nasz fanpage na Facebooku, o TUTAJ.

 

Reklamy

6 thoughts

  1. Spadłyście z nieba z tym tematem wpisu akurat w tym momencie :) Mam więc pytanie: a co jeśli nie otrzymaliśmy żadnej informacji jeśli chodzi o krok 2? Sam jestem obecnie w trakcie walki ze sprzedawcą, gdzie moja reklamacja została odrzucona (standardowy trick z „uszkodzeniami mechanicznymi”) i w emailu z informacją o odrzuceniu nie dostałem żadnej informacji o tym, czy wyraża, czy nie wyraża zgody na postępowania pozasądowe.

    Nie żebym o nią pytał, bo myślałem że sprzedawca nie będzie próbował mnie wykiwać – czy jednak mimo tego jeśli nic o tym nie napisał to wiąże go to jakoś prawnie do automatycznego wyrażenia zgody gdybym skierował to np. do WIIH? Bo zastanawiam się nad odpowiednim dalszym postępowaniem (szczególnie że późno się obudziłem z tą reklamacją i za miesiąc minie termin 2 lat od wydania towaru) – czy lepiej uzyskiwać na własną rękę opinię rzeczoznawcy i próbować reklamować jeszcze raz, czy od razu kierować to do jakiegoś pozasądowego rozwiązywania spraw, bo z racji bliskości terminów nie wiem czy uda się zmieścić z jednym i drugim :(

    Lubię to

  2. Cześć :), po pierwsze od momentu złożenia reklamacji masz rok na dochodzenie roszczeń więc o terminy się nie martw :) Po drugie jeśli sklep nic nie napisał w tym temacie, to uznaje się, że wyraził zgodę, także my radzimy iść prosto do wiih.
    Jeśli sprawa wyląduje w sądzie, to sąd może powołać rzeczoznawcę sądowego, jeśli będzie miał jakieś wątpliwości, więc nie musisz koniecznie ubiegać się o opinie rzeczoznawcy wpisanego na listę wiih :) Pozdrawiamy!

    Lubię to

    1. Dzięki wielkie za odpowiedź :) Co do tego roku na dochodzenie roszczeń – ale czy na pewno tak jest w każdej sytuacji? Ja towar kupiłem 10.08.2015, wadę zauważyłem pod koniec lipca zeszłego roku, ale zawsze było coś ważniejszego do roboty aż w końcu o tym zapomniałem (i gdyby nie przypomnienie w kalendarzu to pewnie ten termin też bym przespał) – zgłaszając to pod koniec czerwca tego roku mam chyba czas na załatwienie wszystkiego tylko do 10.08.2017 (dwa lata po wydaniu towaru) na mocy Art. 568§2, no nie? Czy jest jakiś osobny przepis mówiący, że zawsze i bezwzględnie ma się rok po reklamacji na dochodzenie roszczeń, nawet jeśli między zauważeniem wady a złożeniem reklamacji też minął prawie rok, jak to miało miejsce w moim przypadku?

      Lubię to

      1. Zrobimy o tym kolejny wpis, tam wszystko wyjaśnimy :) Czas na załatwienie wszystkiego, to rok od momentu poinformowania sprzedawcy o wadzie, czyli rok od złożenia reklamacji.

        Lubię to

    1. LaKlusek, nie wiem kiedy ostatecznie powstanie post, stąd przesyłam Ci szybką ściągę w tym zakresie (Ciebie interesuje w tym wypadku § 2). Dodatkowo wszystkie inne Twoje wątpliwości również rozwieje Kodeks Cywilny :) , ale do rzeczy:

      Art. 568 Kodeksu cywilnego:

      § 1. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości – przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.

      § 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1.

      Pozdrawiamy,
      M&M

      Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s